ילד משחק

האם ילדך מרבה ליפול ? ייתכן שמדובר בבעיה התפתחותית

במפגש שנערך אחר הצהריים בגן המשחקים הבחינה נריה , אמו של יובל בן ה-5, כי הוא מרבה ליפול לעומת ילדים אחרים בני גילו במהלך משחקי הכדור. הדבר הטריד אותה מאוד.
היא אומנם ידעה שלא מומלץ לערוך השוואות בין ילדים, ושלכל אחד מהם קצב התפתחות משלו, אך הדבר היה בלתי נמנע. רגליו של יותם היו מסתבכות במהלך ריצה, והוא נטה לאבד שיווי משקל באופן עקבי.

חוסר שיווי משקל נוצר כאשר יש בעיה בתעלה הקשתית של האוזן

נריה החלה לערוך בירורים אצל רופא המשפחה ובמגזינים מקצועיים ומצאה כי הקשיים בהם נתקל יובל עשויים לנבוע כתוצאה מאחת מההפרעות התפתחותיות הבאות: בעיית קואורדינציה, חולשת שרירים וחוסר שיווי משקל.

  • הפרעה התפתחותית בקואורדינציה (Disorder Co-ordination Developmental) מקשה על היכולת הנורמטיבית לבצע מספר פעולות בו-זמנית ופעולות הדורשות תיאום מוטורי, כמו למשל עין-רגל, רגל-יד וכיוצא באלה. מקור הפרעה זו במערכת העצבים המרכזית, ולעיתים היא מתלווה ללקויות למידה ולהפרעות התנהגותיות שונות.
  • חולשת שרירים נוצרת כאשר שרירים מסוימים אינם חזקים דיים כדי לתמוך בפעילות מוטורית תקינה של הגוף ולייצר באמצעותם כוח. חולשה זו יכולה לבוא לידי ביטוי בכל מקום בגוף בהתאם לשרירים שנפגעו. כך, למשל, עשוי להתגלות קושי בהרמת חפצים כאשר שרירי חגורת הכתפיים ושרירי השכמות חלשים.
  • חוסר שיווי משקל נוצר כאשר מתעוררת בעיה באחת משלוש התעלות הקשתיות של האוזן הפנימית, בהן מצויים קולטני חוש שיווי המשקל של הגוף. ניתן לזהות בעיית שיווי משקל כאשר ישנה נטייה ליפול וחוסר יכולת להתנדנד.

לשמחתה גילתה נריה כי ככל שמטפלים בהפרעות התפתחותיות אלו מוקדם יותר, כך יהיה לה קל יותר להתגבר על הבעיות ולהיטיב עם מצבו של יובל. 

תרגילים ומעקב אחר ההתקדמות בעשייתם הם המפתח להצלחה

ראשית, על מנת להעניק ליותם את הטיפול הטוב והמתאים ביותר עבורו, יש לבצע אבחון מקצועי מדויק של מקור ההפרעה ממנה הוא סובל. במקביל יש לבדוק את קיומן של הפרעות נוספות, ורק לאחר מכן לקבוע את התוכנית הטיפולית המקצועית. באופן זה ניתן להגיע לתוצאות טובות ולהביא להטבה במצבו של יותם.

במטרה לפתור הפרעות אלו, על התוכנית הטיפולית של יובל לכלול את הפעולות הבאות בבית:

  1. ביצוע תחזוקה של קבוצות השרירים בגוף בהן קיימת בעיה.
    לדוגמא – תרגילים לחיזוק חגורת כתפיים: 
    • "חתול" – עמידת שש (ברכיים וידיים) – כפיפת מרפקים, הורדת סנטר לעבר הרצפה ומעין 
       תנועת "ליקוק חלב".
    • "מריצה" – כפות הידיים על השטיח, ההורה מרים את רגלי הילד (האחיזה באזור 
       ירכיים-מותניים), על הילד להתקדם בידיו (יש להיזהר שלא ייפול על פניו).
    • התקדמות על גבי סקוטר (לוח עץ על גלגלים) בעזרת הידיים במצב של שכיבה 
      על הבטן על הסקוטר.   
  2. ביצוע תרגילים לפיתוח ולשיפור שיווי המשקל הסטטי והדינמי – שיפור שיווי המשקל מתאפשר הן על ידי חיזוק שרירים והן על ידי תרגול  מערכת שיווי המשקל הממוקמת באוזן, ושומרת על יציבות הראש כשהגוף יוצא מאיזון. דוגמאות לתרגול:
    • ניתורים על הרצפה ומעל חפצים קטנים בשתי רגליים, וקפיצות על רגל אחת לאורך החדר.
    • הליכה לפנים ולאחור על קו המסומן על הרצפה ושרוחבו 5 סנטימטר, על חבל  או על שפת
       מדרכה.
    • עמידה על רגל אחת תוך כדי הנעת חפצים ברגל השנייה.
  3. ביצוע תרגילים לשיפור קואורדינציה וביצוע פעולות מורכבות בו-זמנית.
    • לעלות ולרדת מדרגה רגל אחר רגל במשך 30 שניות ולספור את מספר העליות
       המבוצעות בזמן זה. להחליף רגל, ולחזור כמה פעמים על התרגיל.
    • כדרור כדורסל תוך הליכה ותוך ריצה קלה.
    • התקדמות בריצה עם כדורגל ובעיטה לשער ברצף.

מומלץ לעקוב אחר הפעילות וההתקדמות בעזרת רישום הפרטים בכרטיסיה המיועדת לכך: איזו פעילות בוצעה, כמה פעמים בשבוע, משך הזמן ומה הייתה ההרגשה

עוד נאמר למרים כי חשוב שתקפיד לחזור ולתרגל יחד עם יובל פעולות אלו, כדי להגביר את ביטחונו העצמי ולהשיג תוצאות טובות ומשופרות יותר. לבסוף, בזכות ערנותה ופנייתה המהירה לגורמי מקצוע מתאימים שדאגו שיותם יקבל טיפול נכון, ניתן היה להבחין די מהר בשיפור בפעילות המוטורית שלו, שהייתה, מסתבר, הגורם לקשייו.

לסיכום, אם גם ילדכם בגילאי 4-7 שנים, ונתקל בקשיים בביצוע מיומנויות מוטוריות אלו   ובשל כך ממעט לשחק עם חבריו, אל תתעלמו. קשיים אלו לא יחלפו מאליהם והם עשויים לגרור אליהם קשיים תפקודיים נוספים, בהם קשיים רגשיים וחברתיים, התנהגותיים ולימודיים. כל אלה עלולים להחמיר אם לא יזכו לטיפול מתאים. אבחון וטיפול מוקדם יקלו על הטיפול וישיגו שיפור ניכר ותוצאות טובות יותר.

**הבהרה: הכתוב לעיל הינו מידע אינפורמטיבי בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי ו/או תחליף לייעוץ רפואי
   ו/או המלצה לטיפול רפואי. השימוש במידע זה הוא באחריות המשתמש בלבד.