גינה אורגנית

רוצים שינוי בחיים ? לכו על גינה אורגנית או גינה יפנית

בשנים האחרונות התחום של מזון וגינון אורגני תפסו תאוצה, וההבנה בחשיבותו של תחום זה לסביבה ולבריאות האדם הולכת ועולה בהדרגה. במסגרת התנועה הגוברת של מעבר לאורח חיים טבעי ואורגני יותר, הקמת גינה אורגנית הפכה לדבר נפוץ מאוד שאנשים רבים פונים אליו בעת הקמת גינה לביתם החדש או כשיפוץ כללי של גינתם הישנה.

גינה יפנית היא גינה יפה ומרשימה מאוד, כאשר הדגש העיקרי בה הוא על יופי ותשומת לב לפרטים הקטנים ביותר. גינה יפנית מדמה את הטבע ומשתמשת באלמנטים טבעיים ליצירת יצירות אומנות של ממש בתוכה. לצורך כך משתמשים בחומרים רבים ליצירת מיצגים יפים או שחזורים של הטבע, עצים קטנים ומעוצבים, סלעים מיוחדים, שיחים, חיפויי קרקע שונים ובניית טרסות או בריכות נוי יפות.

שמירה על שכבת האדמה העליונה

הקמת גינה אורגנית איננה כרוכה רק ביצירת גינת ירקות, ניתן ליצור גינה על כל מרכיבי הגינה הרגילים, רק שכל הצמחים ותחזוקת הגינה הם אורגניים לגמרי, ואין שימוש בריסוס או דשנים כימיים.

גינה אורגנית שונה מגינה סטנדרטית בכמה מובנים, ולא רק בשל העובדה שלא משתמשים בריסוס וחומרים כימיים. הגישה האורגנית מכילה בתוכה מגוון שיטות ודרכי גידול שונות מגינון סטנדרטי. הצמחים שיש להשתמש בהם, רצוי שיהיו אורגניים מראש וכאלו שעברו כמה שפחות תהליכי הנדסה גנטית.

הדגשים בתכנון וביצוע של גינה אורגנית:

  • מיקום נכון של הצמחים, המתאימים לגינה הספציפית שלכם על פי שילובים והתאמות אקלימים.
  • שמירה על שכבת האדמה העליונה בעזרת חיפויים שונים להזנת הצמחים והקטנת אידוי המים.
  • הקמת גינה אורגנית חסכונית במים. שימוש בצמחים רבים שאינם צורכים מים רבים, מערכות מים מיוחדות ועוד מגוון שיטות לחסכון במים.
  • מבחינת דישון נשתמש בקומפוסט ולא בדשנים כימיים.

גינה אורגנית במרבית המקרים גם תכלול חלק שייעודו גידול ירקות אורגניים לצריכה עצמית של בעלי הגינה. גידול ירקות עצמי הוא חוויה נפלאה ובריאה ביותר. יש ללמוד את התחום של גידול ירקות אורגניים ולרכוש ניסיון.

המזרח הרחוק הולך ומתקרב
כשחושבים על גינה יפנית רוצים גינה שמתפקדת ומרגישה כמשהו שלם עם זרימה נכונה של מרכיביה. גינה יפנית נותנת תחושה של שלווה ורוגע, ואפילו אווירה מהורהרת משהו. חשוב מאוד שכל מרכיביה ישתלבו היטב יחד, וייצרו איזון ושילוב עדין.

גינה יפנית תכלול לרוב עצי נוי קטנים ומעוצבים (בסגנון בונסאי), שיחים, סלעים, חצץ או חלוקי נחל, שרכים ותיחום מגוון של הגינה. במקרים רבים העיצוב יכלול דק עץ יפה ופרגולה שתתאים לסגנון הכללי. במסגרת הקמת גינה יפנית הסלעים משמשים כמוקדים מרכזיים המספקים תחושת יציבות, ואילו חצץ או חלוקי נחל מסמלים זרימת מים ותוחמים אזורים בגינה. מים הם מרכיב חשוב בתוך הגינה היפנית, והם יכולים להיות בצורת מפל, דימוי של נחל קטן או בריכת נוי.

ישנם הרבה סגנונות עיצוב ושיטות הקמת גינה יפנית, אם כי לא כל הסגנונות מתאימים לתנאים בישראל. הסוגים הנפוצים הם:

  • דימוי טבע מוקטן: סגנון הקמת גינה הכולל הדמיה של נושאים אמיתיים מהטבע כמו נחלים, הרים, יערות ועוד. גינה יפנית שכזו נבנית עם חומרים שונים ועם
    הרבה פרטים קטנים שיוצרים יצירה מלאה ומרשימה.
  • גינת פטיו: הקמת גינה כזו מתאימה יותר לשטחים קטנים כמו מרפסות או פטיו. העיצוב מינימליסטי ויפה, מעט צמחים, דק עץ מרשים, אלמנט מים וסלעים מיוחדים.
  • גינת תה: גינה זו מתאימה לשטחים קטנים או תחומים. היא יכולה להכיל שתי גינות קטנות, כאשר אחת מובילה לשנייה עם שביל אבן, צמחים מסודרים, ובניה מרשימה של סלעים ואלמנטים משולבי מים.