עשה זאת בעצמך

טיפים ועצות לשיפוץ הבית – “עשה זאת בעצמך"

החלטנו לתת לכם מגוון טיפים ועצות לביצוע עבודות ותיקונים בבית כאלה שלא תצטרכו ממש בעל מקצוע על מנת לבצעם.החסכון יכול לעמוד על אלפי שקלים, שלא לדבר על זמן ביצוע ואיכות התוצאה.

סתימה בכיור

לא פעם קורה שהמים בכיור "לא יורדים" פשוט משתהים להם בכיור המטבח או המקלחת זמן רב עד שהם מתנקזים להם לביוב.
אז מה עושים?
מניחים דלי ריק (מומלץ דלי גדול דיו להכיל את המים שבכיור ועוד קצת) פותחים את הסיפון (המיכל הקטן שנמצא מתחת לכל כיור) מסובבים את חלקו התחתון של הסיפון ופותחים. כעת יזרמו להם המים מלווים בשאריות לכלוך אל תוך הדלי שהנחתם מתחת לכיור.
הסירו כל פיסת לכלוך או אשפה שנמצאת בסיפון אם ישנה כזו, שיטפו היטב את הסיפון והבריגו בחזרה. מומלץ מאד להציב מסננת בפתח הכיור (ניתן לרכוש בכל חנות חומרי בניים) על מנת לסנן את הלכלוך הגדול היורד בכיור.

מים "עולים באסלה"

מי מאיתנו לא מכיר את הפומפה שהפכה כבר מזמן לכלי עבודה חובה בכל בית? לוקחים את הפומפה, מציבים אותה בפתח השירותים (פתח המים בתוך השירותים) ומפמפמים 10 – 15 פעמים .
אם המים עדיין "עולים" בכל פעם שאתם מדיחים את הניאגרה, ניתן להשתמש במשחולת שרברבים (מעין תיל ארוך שניתן לרכוש בכל חנות חומרי בניין) להשחילה אל תוך פתח השירותים ולסובב. אם אין לכם משחולת שרברבים, ניתן לקחת קולב בגדים ישן ממתכת, לפתוח אותו לכדי תיל ולעשות את אותה הפעולה.

לחץ המים בברז ירוד מאד

לא פעם ישנו מצב בו זרימת המים בברז מסוים בבית נמוכה וחלשה, לעתים אם מגיעה לכדי זרזיף מים הזולף לו מפיית הברז במקום זרימת המים אליה אנו רגילים.

יש לפרק את הפיה מקצה הברז (הברגה פשוטה אולם לעתים יש להיעזר במפתח צינורות) ולהשרות את הפיה שפירקנו במסיר אבנית או לימון (או מלח לימון) במים פושרים למשך כחצי שעה. לאחר מכן מרכיבים את פיית הברז בחזרה (בהברגה ממש כמו שפירקנו רק הפוך) ולחץ המים בברז יהיה כפי חזק חזרה.

דוגמא ל-10 טעויות שצריך לשים לב לא לעשות בכל הנוגע לאינסטלציה

נזילת מים מן הניאגרה בשירותים או בדוש (טלפון) המקלחת

מפרקים את צינור ההזנה של הניאגרה או את צינור הדוש מן הטלפון ומסתכלים בחלקו הפנימי של הצינור (מבנה הצינור נראה כמו מכנה) שם ישנה גומיה (בדרך כלל בצבע שחור. ניגשים לחנות חומרי בניים קרובה ומבקשים גומייה שכזו , מחליפים את הגומייה ורצוי מאד להוסיף ליפוף או שניים של סרט טפלון (סרט לבן המשמש לאיטום צינורות) על מנת להבטיח את איטום הפיה והנזילה תיעלם לה.

סתימות חוזרות ונשנות במערכת הביוב בבית או בדירה

סתימות מסוג זה נגרמות בדרך כלל מלכלוך ושומנים המצטברים בצנרת הביוב של הבית לאורך השנים. השמנוניות בצינורות אלו בדרך כלל גורמת לכלוך נוסף להידבק בדפנות הצינורות וכך כל כמה זמן ישנה סתימה.

הפתרון הוא די פשוט.

ניגשים לחנות לחומרי בניין ורוכשים חומר הנקרא קאוסטיק סודה שהוא חומר הממוסס שומנים ומפרק לכלוך. יש להזהר בעת השימוש בקאוסטיק סודה שכן החומר מאכל ורעיל מאד. שופכים כף אחת לצנרת הביוב (לאחד מפתחי הניקוז של הכיורים למשל וממתינים כשעה עד שהלכלוך מתפרק – חשוב להימנע משימוש בכיורים ואסלות בזמן הזה על מנת לאפשר לחומר למוסס את הלכלוך בביוב. וזהו הסתימות תעלמנה.

המזגן לא עובד?

ישנם מקרים בהם המזגן הביתי אינו עובד או כבה בכל כמה דקות. אחת הבדיקות המהירות שתוכלו לבצע ללא בעל מקצוע הוא פשוט להוציא את סוללות השלט (מומלץ להחליפן אם אתם כבר מסירים אותן) ולנתק את
תקע החשמל של המזגן למספר דקות. ניתוק המסגן למספר דקות והוצאת הסוללות מן השלט יגרמו לאתחול מערכת הבקרה של רב המזגנים. לאחר מכן יש לחבר מחדש את תקע החשמל של המזגן ולהחזיר הסוללות לשלט. ברב המקרים התקלה תיעלם והמזגן יעבוד.

קצר חשמלי ה"מקפיץ" את מפסק ההגנה של הבית

קצר חשמלי הוא עניים חמקמק, לאפ פעם אפילו בעלי מקצוע מנוסים תרים אחר קצרים בבית מגורים או בדירת מגורים משך זמן ממשוך עד למציאת החוט או המכשיר המקצר.
יחד עם זאת, ברב המקרים מדובר באחד המכשירים החשמליים בבית הסובל מקצר או מרטיבות הגורמת לקצר.
אז מה עושים?
פשוט ניגשים ללוח החשמל של הבית, מורידים את כל המפסקים למצב כבוי ומרימים את המפסק הראשי הנקרא פחת.
לאחר מכן מרימים מפסק מפסק בלוח עד שאחד המפסקים "יקפיץ" את המפסק הראשי, אותו מפסק הוא קו החשמל אליו מחומר המכשיר המקצר, כעת נוכל להרים את כל שאר המפסקים מלבד המפסק המקצר. לטיפול נוסף מומלץ לקרוא לבעל מקצוע.

נזילת מים מתקרת הבית או תקרת הדירה (אם מדובר בקומת גג)

ראשית נרצה להדגיש כי אם אתם גרים בבניים מגורים לא בקומה האחרונה, הסיבה לנזילה עלולה להיות צנרת השכנים שמעל, ובמקרה שכזה מומלץ לידע את השכנים ולבקש שיקראו לבעל מקצוע בהקדם.
שנית, פח פלסטיק גדול (ניתן לרכוש פחי פלסטיק בנפחים של עד 18 ליטר במחירים סבירים) יחסוך לכם אלפי שקלים וחודשים של אי נעימות במניעת עובש ורטיבות בדירה שלכם, פשוט להניח את הפח מתחת לנזילה ולשפוך לאסלה בכל פעם שהפח מתמלא.
אם אתם גרים בקומת אחרונה כאשר גג הבניין מעליכם או בבית פרטי והנזילה היא מהגג, ניתן להמתין ליום שמש (לא ביום גשום) ולרכוש חומר איטום כגון פוליגג או חומרי איטום אחרים על בסיס סיליקון, לנקות את הגג מאבק באמצעות צינור מים ולמרוח שתי שכבות של חומר האיטום, האחת שכבה דלילה יותר על מנת שהחומר יכנס לכל נקב וחריץ בגג, והשנייה סמיכה יותר על מנת לספק שכבת איטום עמידה לגג.

עובש באמבטיה או בכל מקום אחר בבית

מטלית לחה הספוגה באקונומיקה או כלור לחיטוי וניקוי האיזור (עובש הוא חומר אורגני חי ואקונומיקה רעילה עבורו) ולאחר מכן לצבוע בצבע מיוחד הנקרא אקרינול המונע פטריות ועובש בקירות. על מנת למנוע עובש ככל הניתן מומלץ להשאיר חלון פתוח באמבטיה או בכל מקום אחר בו נוצר עובש על מנת לאוורר את החדר ולמנוע לחות שהיא מצע התרבות לעובש.

איך להוריד סטיקרים ומדבקות שהילדים מדביקים על הקירות?
טובלים צמר גפן בקוקה קולה, מורחים היטב על המדבקות, ממתינים כדקה ומורידים את המדבקות בקלות. לעתים נשארות שאריות סיליקון אותן ניתן להסיר באמצעות סכין יפני ואציטון (שימו לב שמומלץ לבדוק תחילה במקום שלא רואים – אציטון הוא חומר חריף מאד ועלול לגרום לנזקים לרהיטים\צבע וכיוב').

שריטה על פרקט

הפרקט החדש "מקושט" לו בשריטה לבנה ? פשוט מאד, במידה והשריטה אינה עמוקה, מושחים מעט שמן זית מעל השריטה וממרקים עם מטלית יבשה או מברשת עדינה (למשל מברשת לק לציפורניים) במידה והשריטה עמוקה יותר, יש לקחת נייר לטש (נייר זכוכית) עדין ככל הניתן(!) לשייף בעדינות רבה את השריטה ולצבוע בלכה על מנת למנוע חדירת מים והשחרה.

חור או סדק בקיר

לא עם – אפילו בבתים או דירות חדשות מופיעים להם סדקים בקירות, לעתים אנו מסירים תמונה או פריט אחר שהיה תלוי על קיר הבית ונותר לנו חור מהמסמר או הבורג שהחזיק את אותו הפריט. ניגשים לחנות חומרי בניין, רוכשים שקית קלסימו או מטואפילה מערבבים (על פי המינון הכתוב על שקית הקלסימו) במים בעזרת שפכטל מורחים בעדינות על החור או הסדק, מחכים שיתייבש, משייפים עם נייר לטש עדין מאד וצובעים בחזרה בצבע הקיר.
במקרה של סדקים, מומלץ לחרוץ את הסדק טרם פעולת הסתימה על מנת לאפשר לחומר האיטום להיכנס אל תוך הסדק ולאטום בצורה טובה.

מניעת טיפות צבע על הרצפה בעת צביעת קירות או תקרה

ישנם שני סוגי צבע מרכזיים, צבע שעל בסיס שמן וצבע על בסיס מים.
אם צובעים בצבע על בסיס מים, ניתן לשפוך או למרוח מעט מים באמצעות סחבה על הרצפה לפני תחילת עבודת הצביעה וכך הצב המטפטף לא יתייבש ולא ידבק לריצוף ותחסכו לכם עבודה רבה לאחר סיום הצביעה, אם לא פעלתם לפני פעולת הצביעה וצבע שטפטף התייבש על הרצפה, מים חומים (או מים רותחים) ושפכטל יסייעו רבות בהסרת הכתמים.
במידה ומדובר בצבעי שמן, מומלץ לכסות ככל הניתן את הרצפה על מנת למנוע טפטוף צבע על הרצפות, במידה ולאחר הצביעה עדיין יש כתמי צבע על הרצפה, יש להשתמש באציטון טרפנטין או טינר (מדלל צבע) ולשפוך מעט על הכתמים, ולאחר מכן להשתמש בשפכטל לגרדם. הערה חשובה: יש לבדוק במקום מוסתר את השפעת חומר הדילול או האציטון על הרצפות טרם השימוש בו לניקוי הכתמים

מפתח הדלת תקוע או לא מסתובב

ניגשים לחנות לחומרי בניין ורוכשים חומר סיכה למתכות כגון "זזקל" או כל ספריי חלודה או שימון, מרססים אל תוך חור המפתח ומסובבים לאט (על מנת שלא לשבור את המפתח) עד שהמנעול משתחרר.