בודהה

איך נחזיר לעצמנו את הסבלנות ?

האם שמתם לב איך הפכנו לאנשים חסרי סבלנות? אף אחד לא מוכן לחכות לכלום. סוחרים ונותני שירותים נדרשים לספק את תוצרתם במהירות האפשרית, ועדיין יהיו תמיד אנשים שיתלוננו כשלוקח יותר מחמש דקות כדי לקבל המבורגר וצ'יפס, ויתעצבנו אם זומנו לתור בשעה מסוימת ולא קיבלו אותם ברגע שהגיעו. הגיע הזמן ללמוד איך להאט את הקצב

נדמה לי שמאז שהתחיל העידן של "המזון המהיר" איבדנו את הסבלנות שלנו. התמכרנו למצב שבו אנחנו יושבים במסעדה וארוחה שלמה מוגשת לנו תוך פחות מעשרים דקות בערך. חייהם של רוב האנשים שאני מכירה הפכו להיות רשימת מטלות אינסופית, כאשר המטרה היא לסיים כמה שיותר משימות בכמה שפחות זמן.

היום אנחנו יכולים לקבל ניקוי יבש לבגדים שמוטבע בהם לכלוך של יותר מעשרים שנה. אם אתם הולכים לאופטומטריסט, הוא יכול להכין לכם את המרשם למשקפיים תוך עשרים דקות. ישנם אפילו מוצרים שמבטיחים לנו ירכיים מעוצבות תוך כדי ארוחת הצהריים, או הרמת השדיים תוך כדי ארוחת הערב. ואם זה לא מספיק לכם, תוכלו בסיבוב הקניות בקניון השכונתי לפקוד את אחד הסניפים של רשת מרכזי יופי ולעבור מיני ניתוח למתיחת הבטן במקום דיאטה ארוכה ושעות של פעילות גופנית.

אנחנו יכולים לקבל טיפול פסיכולוגי תוך כדי נסיעה למקום העבודה, פשוט על ידי שיחה עם הפסיכולוג בסלולארי, או ללמוד מדיסקים במקום ללכת לאוניברסיטה. בעזרת האינטרנט אנחנו מזמינים לעצמנו טיסות ומלונות, ואין צורך יותר לבקר במשרדי הנסיעות. דרך האינטרנט גם מבצעים את כל הפעולות הבנקאיות היומיומיות.

מסכי הטלוויזיה החדשניים מגיעים עם האפשרות למסך בתוך מסך כדי שנוכל לצפות בשתי תוכניות בו זמנית, או שנוכל להקליט תוכניות שפספסנו ולראותן בלי הפרסומות. אנחנו מבלים את חיינו מול המחשב ועם הטלפון הסלולארי, כותבים הודעות טקסט ודוא"ל. אנחנו חושבים שאם נזדרז להיפטר מרשימת המשימות שלנו, נוכל להגיע לדברים החשובים באמת. אך השאלה החשובה היא מהם? המציאות היא שכל מה שאנחנו עושים בכל רגע נתון, הוא למעשה החיים שלנו. בחיים לא ניתנת לנו הזדמנות שנייה, אין ביכולתנו להחזיר את הזמן אחורה ואין הצגה חוזרת.

כולנו התרגלנו לחיות בהלך רוח של חפזון, אך בשורה התחתונה: החיים הם עכשיו ולא ב"יום אחד" אחרי הפנסיה, או אחרי שנסיים לשלם את המשכנתא. הגיע הזמן להאט את הקצב ולשים לב למה שאנחנו באמת חווים. כאשר אנחנו עוצרים, קל לנו יותר לשים לב מה נכון ואותנטי עבורנו.

דניס לין, מאמנת מפורסמת מארצות-הברית, מציעה מספר תרגילים בספרה "Unlock the secret messages of your body":

  1. בחרו פעילות פיזית אחת כמו אכילה, הליכה או נשימה, והאטו את הקצב שלה. הקדישו 15 דקות ל"הליכה איטית". אם בחרתם באכילה, לדוגמה, לעסו לאט, שימו לב לטעם, לטקסטורה. היו מודעים לאופן בו השיניים שלכם עובדות ביחד עם הלשון, לתנועת האוכל מהפה אל הקיבה, ואיך הגוף שלכם מפרק ומנצל את חומרי ההזנה.
  2. הקדישו 5 דקות במהלך היום פשוט "להיות" עם הגוף שלכם. שבו בשקט ושאלו את עצמכם מה הגוף שלכם מרגיש, שימו לב לתחושות בגוף שלכם. כשהפוקוס שלנו במהלך היום הוא על הפעולות שלנו אנחנו לא מודעים למה שהגוף חווה. ישנם אנשים שכל כך מנוכרים ומרוחקים מהגוף שלהם שיש להם מזל שהראש מחובר אליו. דמיינו שהגוף שלכם הוא חבר טוב שלכם שלא פגשתם הרבה זמן, ופשוט הקשיבו לו/לה, למה שהוא/היא מספרים לכם. שימו לב לנשימות שלכם, לקצב הלב, למצמוץ העיניים וכדומה.
  3. ההרגל שלנו לעשות ולהספיק כל הזמן דורש מאיתנו מידה של אומץ כדי לא לעשות כלום. למעשה, עבור אנשים רבים, זה אתגר לא פשוט לשבת בשקט, לנוח ולא לעשות דבר. עם זאת, ישיבה שקטה יכולה להיות הדבר הכי מתגמל שאדם יכול לעשות עבור עצמו. נסו לשבת בשקט 5 דקות, לתת לגוף שלכם להירגע, שימו לב להאטת קצב פעילות הגוף, שימו לב מה אתם שומעים סביבכם, שימו לב לבליעת הרוק, שימו לב לתחושות ולרגשות ודמיינו את הגוף שלכם כמו חמאה שנמסה מקרני השמש. כך הגוף שלכם הולך ונעלם.

**הבהרה: הכתוב לעיל הינו מידע אינפורמטיבי בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי ו/או תחליף לייעוץ רפואי
   ו/או המלצה לטיפול רפואי. השימוש במידע זה הוא באחריות המשתמש בלבד.